Jul 28, 2011

Dosa Potong Kuku..Tolong Saya ;(

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

"Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi, jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.."

motip bela kuku macam nih? glamour semate?huuu

Saya ditanya seorang rakan, mana sumber yang saya perolehi..apa yang saya dapat katakan, saya peroleh dari blog-blog orang..rata-rata yang saya jumpa *setakat ini*, isi kandungan nya sama..tapi tak pulak kelihatan ada dalil-dalil/hadis sahih yang turut disertakan..

Bukan saya meragui...tidak! cuma, selepas disoal rakan, saya terfikir akan hal ini, dan tertanya-tanya jugak lah..at least bila ada hadis/dalil yang menyokong kenyataan itu..lagi bertambahlah keyakinan kita terhadap sesuatu perkara, buka
n?..tak adalah kita menyebarkan sesuatu yang diragui..betul tak? tak nak lah saya sebarkan/share sesuatu yang tak berapa nak jelas kesahihan nye..nanti tak pasal-pasal, bukan pahala yang kita dapat, dosa pulak yang kita pungut..mintak dijauhkan, amiin..lagipun, saya bukan pakar dalam ilmu agama nih sangat, masih merangkak-rangkak menimba ilmu akhirat..

Jadi, saya minta pada awak-awak yang baca nih..tolong s
aya huraikan pasal menda nih..kalau jumpa dalil/hadis lagi bagus..sebab itu yang saya inginkan..sama-sama kita tambah ilmu, sama-sama kita manfaatkannya, insyaAllah..

Dah alang-alang cakap pasal kuku..saya kongsikan sekali cara pemotongan kuku ikut sunnah Nabi SAW..*moga boleh dijadikan amalan kita kelak*

credit: Oh! Islam

Sabda Nabi SAW yang ertinya : Barang siapa yang mengerat kukunya pada..


Hari Sabtu
nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk kepadanya penyakit

Hari Ahad
nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan

Hari Isnin
nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat

Hari Selasa
nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit

Hari Rabu
nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan

Hari Khamis
nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit

Hari Jumaat
nescaya keluar dosa-dosanya seperti hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk kepadanya rahmat daripada Allah SWT


Sekian..assalamualaikum~

p/s: harimau vs singa mlm nih..good luck harimau *walaupun tak layan bola, tetap menyokong tanah air terchenta, tetap berharap malaysia menang!!..hoho~


~((: terima kasih sudi baca :))~

6 comments:

fuad ansari said...

menarik gambar tu.. mudah untuk difahami... moga amalan kebiasaan yg kita rasa biasa je pun akan mendapat pahala bila diamalkan mengikut sunnah.. rugi sgt2 klau tak ikut sunnah..

WanitaMustanir said...

yang dikatakan mcm memelihara sekandang babi tuh, sya dapat dari mana? Kita tak pernah dgr lak.. atau itu ada kata2 tokoh islam ke??

Sha said...

Fuad: insyaAllah..sama2 kita cuba untuk mngikuti sunnah..

Sha said...

Shira: aah..yg tuh la..ak tgk kt kbykn blog tulis g2..ader 1 ak tgk, sumber dye kat laman web yg bhgn tazkirah neg tgane ntah mane ntah *tpi bila bukak xde* n the rest, tak de state ape2 8baik dr tokoh islam ke, dalil ke, hadis ke* tuh la igt kalo shira tau ape2 ke pasal nih..

Kamarol Azli Bahari said...

assalamualaikum...
terima kasih kerna berkongsi.
hukum memotong kuku ni termasuk dalam 5 sunat fitrah..atr lain ptong bulu ketiak,gunting misai,buang bulu di sekitar kemaluan n khitan (bg prempuan)

berkenaan ptong kuku, ia adalah sunnah nabi. (terima kasih dgn gmbr yg dikongsi). Dari Anas bin Malik mriwyatkan "Kami diberi tempoh 40malam utk memotong kuku,mengunting misal,membuang bulu disekitar kemaluan n memotong bulu ketiak". Berkenaan dengan simpan kuku pnjg ibarat bela sekandang babi itu sy xpernah jumpa dalil/hadith. berkemungkinan besar ia iadalah israilliyat.

kuku pnjg ditakuti wudhuk xsah..tp bg wanita yg disuruh suami + pndai jg kebersihan..Bgnya pahala. Wallahualam.

Sha said...

waalaikumsalam wbt..
terima kasih brother Nashir..
perkongsian yang amat bermakna buat saya dan pembaca lainnya, InsyaAllah..

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz