Jul 18, 2011

Ukiran Buah-Buahan Student FIM

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Bulan 5 yang lepas, adik aku ditawarkan masuk ke Food Institute of Malaysia atau nama pendek dia FIM..dah memang minat dia menjurus ke arah masakan, memang tempat yang tepat la dia pergi..

Ukiran buah-buahan nih memang dibuat setiap kali pada hari pendaftaran pelajar-pelajar baru..masa aku dan family aku sampai, waktu tuh student FIM tuh tengah dok ukir-ukir buah..and actually it was a competition..bukan saja-saja ukir..antara buah-buah yang diorang pakai tembikai susu, tembikai merah, dan betik.. these 3 fruits memang common fruits yang digunakan untuk ukiran..tapi ada juga yang guna labu..dan mungkin untuk praktis bila balik rumah boleh pakai epal ke, pair ke..hahah

Antara yang sempat aku snap..sila la layan..










Cantikkan? kalau boleh diasah lagi bakat tuh, mungkin boleh menghasilkan ukiran yang lebih hebat..aku rasa bakat nih harus di ketengahkan lagi..agar ada insan-insan yang mahir dalam bidang ukiran buah nih..mane lah tau, boleh buat pameran besar-besaran satu hari nanti..hehe..boleh aku mai tangkap gambar..ngee~

Menurut kata salah seorang lecturer kat FIM, kadang-kadang ada orang buat tempahan ukiran buah-buahan untuk hari perkahwinan..dapatlah jugak student-student tuh income tak banyak sikit pun..kalau 1 buah area rm200-250, kalau dah 5 buah, tak ke hampir 1k jugak pe..huh lumayan-lumayan..

Oklah sampai sini aje dulu..sekian~
~((: terima kasih sudi baca :))~

No comments:

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz