Jul 21, 2011

Life Is Not A Fairytales

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Selamat pagi =) awal pagi aku dah update blog..dari aku tidur balik after sarapan (isshh tak senonoh!) baik aku on internet, buat blogwalking ker..mencari ilmu ke (chewwaahh tak menahan ayat)..adalah jugak faedahnya kan..nak tengok tv, cerita semua tak menarik minat..memang tak ada lah aku nak merajinkan diri duduk depan tv berjam-jam..buang masa!

Tengah baring-baring sebelum aku on laptop, fikiran melayang memikirkan tentang kehidupan..macam mana lah kehidupan aku di masa depan nanti..dapat ke aku lalui segalanya..segala yang belum pasti...segala yang hanya dalam pengetahuan Ilahi semata..kita merancang pun, belum tentu apa yang dirancang menjadi realiti..Dia sebaik-baik Perancang..sebagaimana rancangan yang aku dan budak-budak asrama masa sekolah dulu rancangkan..katanya mau pergi bercuti di Genting Highlands, sampai sudah..rancangan hanya tinggal rancangan..entah bila kan dapat jadi realiti...heh wallahu'alam

Kan best kalau hidup nih macam cerita-cerita yang dikarang dalam cerpen mahupun novel..segalanya indah..tak ada pun duka lara..kalau pun ada, kesudahannya tetap membahagiakan..sedangkan realitinya..kita tak kan pernah tahu apa akan terjadi pada hari esok..alahai alangkah seronoknya bila dapat tahu hal berkaitan masa depan..at least jiwa tak adalah keresahan tak tentu pasal..hehe..tapi kita pun sedia maklum, manakan dapat perkara tersebut nak berlaku..kalaupun ada, ia anugerah kurniaan Tuhan pada insan terpilih..tapi sha, kalaupun ada, apekah kau akan mempercayai? aku berani gigit jari (gigit jari je la berani..tak macam sesetengah orang tuh..berani kerat jari la apa la..entah ape-apa je cakap macam tuh) aku tak kan percaya..hoho

Kita sering kali membayangkan kehidpuan yang asyik masyuk, indah, seronok, bahagia sepanjang masa..apa yang nak boleh dapat senang-senang je..dan kalau boleh tuh tak nak langsung bayangkan kisah-kisah sedih, sadis..kn? buat apa nak bayangkan kisah-kisah gitu..ye tak??..tapi tuh lah..mana ada kehidupan yang membahagiakan macam tuh je..bak kata orang, bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian..mana ada kebahagian andai tiada duka lara dulu yang menjengah..realiti kehidupan..selamanya kan begitu..tak boleh nak buat apa..kita hidup pun di bawah aturan dan ketetapanNya..mana mungkin kita bisa menolak takdir yang mendatang...

Membayangkan kehidupan di masa depan..jiwa jadi tak tenteram..hati, tak usah dikata lah..memang tak tenang dan sering tertanya-tanya..bagaimana corak nya..apa yang akan ku lalui..apakah aku tahan dengan dugaan yang datang..apakah aku kuat dengan segala yang mendatang..tambah-tambah lagi, bila diri tak lama lagi akan bergelar ahli farmasi..hidup pastinya akan penuh dengan cabaran dan ujian..tak dapat aku bayangkan..

Kadang-kadang, bila aku duduk termenung atau merenung di kejauhan, fikiran aku mesti tak sah kalau tak melayang ke kehidupan sebagai ahli farmasi kelak..i can feel how stressful nanti life..aku dapat rasa begitu banyaknya ujian yang akan aku lalui..cuma what kind of ujian je aku tak dapat bayangkan..antara kemungkinan, susah nak cope dengan other healthcare providers, the environment lagi, belum masuk how to cope with variety of patients..i just cant imagine..tuh kadang-kadang timbul rasa takut, risau, dan macam-macam perasaan aneh lagi..hanya iringan doa je yang mampu aku buat so far..

Itu baru soal dunia..atau lebih tepat, tentang working life..belum lagi masuk hal-hal bila berpasangan, hidup berkeluarga..apa akan jadi pada hari tua nanti...and the most important, what will be bila kita dah masuk ke alam lain..alam kubur, what will happen to us..bahagia ke? sengsara ke? apakah amalan yang ada cukup untuk bekalan? tak masuk lagi bagaimana keadaan kita di akhirat kelak..di perhimpunan seluruh manusia kelak, apa nasib kita..dan kesudahannya..di mana tempat kita..syurga? or neraka? sungguhlah segalanya dalam pengetahuan Dia, Allah Yang Maha Mengetahui..

Sampai sini aje lah dulu..till we meet again..sekian~
~((: terima kasih sudi baca :))~

No comments:

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz