Jul 20, 2011

Sandwich Udang Rangup

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Pagi tadi area pukul 9 aku pergi pasar..seorang diri!! (heh motif tanda seru?)..haha poyo je..macam orang lain tak ada yang pergi seorang diri..cadang nak beli udang rm5 je..tapi alih-alih dah terlebih bajet, pergi pula beli sampai rm8..hurmm tak apelah, lebih tuh boleh buat perencah untuk popia..

Sandwich udang rangup..dengar nama nya pun, dah rasa macam...hurmm mesti best nih..heee..makan pulak panas-panas...husshhh...tak tahan ayaq liur..macam mana dapat ilham buat sandwich udang rangup nih?? haaaa tuh la penting nya ada channel astro 706 di rumah..hehehe..




Oleh sebab itu, aku nak kongsi macam mana nak buat sandwich special nih..(special kah?)..it's easy to make..plus, budak-budak sekolah rendah pun boleh buat sendiri..trust me!

Okehlah..antara bahan-bahan yang diperlukan :

1) Udang - telah dibuang kulit dan dipotong dua
2) Telur
3) Tepung goreng serbaguna
4) Kubis - dihiris halus
5) Lada hitam
6) Garam secukup rasa
7) Roti gardenia
8) Sos cili
9) Planta
10) Minyak masak




Cara-caranya:

1) Pukul telur dengan lada hitam dan garam.
2) Gaulkan telur dengan udang yang telah dibersihkan sehingga rata.
3) Kemudian, gaulkan campuran udang dan telur dengan tepung goreng serbaguna. Kalau nak rangup tahap kaw-kaw, haaa letak la banyak-banyak tepung tuh.
4) Panaskan minyak, goreng udang tersebut sampai kekuningan dan kelihatan rangup.
5) Ambil roti, sapukan planta atas kedua-dua keping roti.
6) Letak hirisan kubis atas salah satu keping roti.
7) Kemudian, barulah letak udang goreng tepung tadi atas roti yang ada hirisan kubis tu..susun bagi kemas sikit udang tuh..haaa time nih, lantak hang ler nak letak seberapa banyak udang pun..
8) Letak pulak sos cili atas udang tersebut..kot-kot nak lebih ummph lagi, hang letak ler serbuk lada hitam/lada putih atas sos cili tadi.
9) Then, akhir sekali lapik dengan satu keping lagi roti yang dah pun disapu planta awal-awal tadi..siap untuk dimakan!!




Actually resepi sebenarnya, lain dari yang aku buat nih..but bahan-bahan utama masih dikekalkan..cume hanya ada yang aku tolak tambah bahan-bahan yang aku rasa tak perlu atau ambil masa nak mencari nya..so, apa yang ada aku gunakan aja..tak payah nak fikir susah-susah mana nak cari bahan-bahan dia..

This is my first time buat sandwich nih..selalunya tengok kat tv je..baru hari nih dapat direalisasikan..rasanya pun tak menghampakan..insyaAllah boleh buat lagi next time..hehe..percaya atau tidak, aku hanya makan sandwich nih untuk hidangan makan tengahari..asyik makan nasi je..tuh yang aku cakap kat nenek aku, kita buat sandwich nih je la untuk makan tengahari..

Definisi makan tengahari aku pukul 4 petang..ahaha..sambil-sambil layan Si Jundai kat TV3, makanlah sandwich nih..and frankly speaking, aku masih tak kenyang!!!

So, boleh lah kalau sesiapa nak mencuba resepi mudah nih..boleh makan anytime..dan bahan-bahan nak buatnya pun senang didapati..and kalau nak replace prawn dgn sotong ke, ayam ke, well, it's up to u then..janji bila makan, sedap sampai nak buat lagi :))

Sekian~
~((: terima kasih sudi baca :))~

No comments:

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz