Oct 23, 2011

Fikiran Yang Menerawang Jauh

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum






Bersabda Nabi SAW: "Sesiapa yang selalu beristighfar (minta keampunan dosa), nescaya Allah akan menjadikan baginya kemudahan bagi setiap kesempitan, kesenangan bagi setiap kesedihan dan memberinya rezeki tanpa diduga olehnya". (HR Abu Daud)



****

Malam tadi tengok horror movie kat channel 413..biasalah bila dah horror movie, mesty ada kes2 kematian..tak kisahlah bagaimana dasyat dan tragisnye kematian dye..



Kalo dulu bila melihat 'kematian' yang dilakonkan..saya tak rasa apa..orang tuh hanya berlakon je..belum lagi tiba ajal dye..



Tapi sekarang nih..entah kenapa..setiap kali melihat 'kematian' yang dilakonkan..hati dan minda saya tak akan pernah stop dari memikirkan pasal mati..



Sebab kita yakin dan pasti satu hari nanti, kita juga akan mati..cuma tak tahu bila, kat mana dan bagaimana kesudahannya...



Dan hati ini tibe2 je takut nak hadapi saat tuh..walaupun kadang2 saya rasa macam hidup selamanya di dunia nih..



Tapi kemudian saya sedar..dunia nih hanya sementara jer..kehidupan selepas itu yang sebenar2nye..



Astaghfirullahalazim..



Mula terfikir..



Apekah cukup amalan saya selama ini?



Apekah segala dosa yang saya lakukan terampun?



Apekah segala amal ibadah dan kebajikan yang saya lakukan diterima Allah?



Kalau Allah tak terima macam mana?



Kalau Allah tak ampunkan dosa2 yang menimbun tuh macam mana?



Dan kehidupan di alam sana dan seterusnya macam mana?



Sedangkan amalan yang dibuat hanya sikittt sangat..kalo nak banding dengan orang lain..



Dan paling ditakuti..pengakhiran saya kat akhirat nanti macam mana? syurga atau neraka?



Pengakhiran keluarga saya juga macam mana? di syurga atau neraka?



Kaum kerabat saya juga macam mana?



Kawan-kawan lagi...di mana tempat mereka nanti..syurga atau neraka?



Kalau nak diikutkan, saya tak larat nak fikir..tapi minda dan hati saya nih degil..tetap juga nak fikirkan..macam mana..macam mana..macam mana..



Kadang2 nak berseronok sangat pun..macam serba tak kena..walau banyak dari tuh rasa macam terlupa pulak yang mati tuh bley menjemput siapa2 tak kira waktu..tak ada hint..tup2 mati..innalillah



Hmmmm..



Ada masa kita jumpa lagi yer kawan..insyaAllah..assalamualaikum~


p/s: alangkah nikmat dan bahagianya kalau segalanya kerana Allah


~((: terima kasih sudi baca :))~

5 comments:

Juliet_iRa~" said...

betul2..
mmg sll gak terfikir amalan tak ckup lagi ni..huuu..

btw nice info!:D

Ninie Simmons said...

Same here. tiap-tiap hari fikir nak mati...
terfikir macam mana lah keadaan aku dalam kubur nanti... hmm

Syahirah said...

@Juliet: tuh la..slgi msih bernafas..slgi msih berpeluang menghirup udara..alangkah bagusnya kalo kita memperbanyakkan amalan agar nti kita lbey bersedia hadapi saat perpisahan abadi..

Syahirah said...

@Ninie: erkk fikir nak mati? hushhh dasyat lah awak..sunat mengingati mati..tapi kalo dah fikir sampai nak mati..tuh kerja gile namanya...jgn sampai meminta mati atau berbuat ingin mati..sebaliknya, kita usaha melipatgandakan amalan kita..moga2 kita beroleh nikmat di alam kubur nanti juga di akhirat kelak, insyaAllah..sama2 kita doa ye :))

iszieylyanziy said...

pernah gak terfikir,,,amal kite,,ibadah kite,,,diterima ke x

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz