Aug 25, 2011

Ohh Ramadhan

Bismillahirrahmanirrahm

Assalamualaikum


Pejam celik pejam celik..kita semua dah nak sampai ke penghujung ramadhan..


Cepatnya masa berlalu..hanya tinggal beberapa hari je lagi Syawal bakal menjelang...


Ini bermakna hanya tinggal berape kerat je lagi hari hari terakhir ramadhan..


Apa perasaan korang? sedih tak nak tinggalkan bulan penuh barakah nih??


Atau gembira sebab raya dah nak makin tiba?? yer lahh dah tak perlu puasa siang hari lagi..dah boleh melantak macam-macam..ye kan?? hehehe


Bila diimbas-imbas kembali...


~apekah kita berpuas hati dengan prestasi puasa kita selama 24 hari sebelum ini??


~apekah kita dah rebut segala macam ganjaran yang ditaburkan pada kita di bulan penuh barakah nih??


Terus terang saya katakan..saya sedih nak tinggalkan ramadhan nih..mungkin sebab saya rasa prestasi nya tak seberapa walaupun saya rasa ramadhan kali nih, pada saya lebih baik dari sebelum-sebelum ini yang saya lakukan..mungkin juga sebab saya tak gunakan peluang yang ada dengan sebaiknya..menyebabkan saya sedikit ralat dan berat hati nak biarkan ramadhan berlalu..bukan senang nak bertemu dengan 1 bulan yang ganjaran pahalanya dilipat kali gandakan..kena tunggu 11 bulan lagi untuk bertemu kedatangannya pada masa hadapan..itu pun kalau berpeluang..kalau tak???


Dan ini tidak bermakna saya tak gembira nak menyambut syawal yang bakal tiba..kita pun sedia maklum kan..tanda kemenangan kita berpuasa sebulan..sewajarnya kita meraikannya dengan penuh kesederhanaan..gembira tetap saya rasakan..tpi entah lah..macam tak ada feel je nak raya..walau kueh adelah berape macam yang dah buat, baju raya semua dah siap..


Selepas tuh nanti...kehidupan kita akan seperti sedia kala balik..harapnya diri saya dan sahabat semua tak melupakan amalan-amalan yang kita buat sepanjang ramadhan nih begitu aje..kalau boleh biar lah kita cuba sedaya upaya kita mengekalkan amalan-amalan tuh sampai hujung nyawa, insyaAllah..mohon bantuan dari-Nya *siapa lah kita..hamba yang lemah..yang sentiasa mengharap akan-Nya*


Di kesempatan nih, jari disusun memohon ampun dan maaf andai ada salah dan silap sepanjang perkenalan kita..selamat hari raya maaf zahir batin :D


Memandangkan tak sampai seminggu lagi kita dah nak raya kan..mari lah sama-sama kita rebut peluang terakhir ini untuk meraih keampunan dan kemaafan dari-Nya..kita hamba yang sering leka+lalai+alpa terhadap-Nya..sering melakukan salah+silap dan dosa..agar nanti kita tak rasa terkilan+menyesal bila detik-detik akhir ramadhan nih berlalu macam tuh aje..


Sekian, assalamualaikum~


p/s: yang bakal pulang ke kampung tuh..hati-hati bila memandu..ingatlah orang yang tersayang :D



~((: terima kasih sudi baca :))~

2 comments:

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

ramadhan cuma sebulan dlm setahun.dlm masa 30hr tu masing2 berlumba2 tuk bt ibadat.mn x sdh ble nk tgglkn bulan yg penuh dgn keberkatan.berbeza dgn bulan2 yg lain.

slmt hari raya. :)

Edy Zaidi said...

rasa macam sekejap je ramadhan kali ni kan...

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz