Aug 9, 2011

Tanah Korang Warna Apa Ea?

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum

Terasa terpanggil untuk berkongsi satu cerita yang pada saya menarik *tak tahulah korang rasa cane*


Sedari pukul 12 lebih *malam* sampai 2 lebih *pagi* dok dengar Ustaz Azhar nye ceramah...walaupun bahasa pantai timurnya sangatlah pekat sampaikan ada certain-certainnya tak paham jugaklah apa yang dia cakap..but really, enjoy listening to him..


Tipu lah kata kalo korang tak kenal Ustaz nih *tapi kalo betul ada yang tak kenal, err sory la tuduh sebarangan..ngeee-korang patut kenal Ustaz nih*..orang-orang pantai timur should be kenal dia..dia sangat best!! ceramah nye sentiasa diselangi lawak2..memang tak bosan dengar..cer try dengar..memang tak kering gusi lah..di samping tambah ilmu tak dinafikan lah bertambah juga kekerutan dahi tuh *sbb tak paham ape dia cakap..ngaaaa~*


Ada satu ceramah nih, dia sentuh pasal tanah..apa istimewanya tanah tuh? ape barang nak citer pasal tanah..tanah je la pun..ye dok??..dan sebab nih lah rasa terpanggil nak becerita ngan korang nih..


Kita semua kan tahu manusia nih diciptakan oleh Allah dengan tanah..dan tanah tuh sendiri, ada macam-macam warna..kan? ada cerah..ada gelap..selama nih, saya tahu yurp Nabi Adam tuh diciptakan dengan tanah..tapi tanah yang macam mana siyess saya tak pernah dengar..dan malam nih berpeluang mengetahui kejadiannya..


Masa nak ciptakan Nabi Adam, Allah perintahkan Malaikat untuk ambil tanah di bumi..jadinya, macam-macam warna tanah yang diambil, maka terciptalah Nabi Adam dengan campuran tanah yang pelbagai warna..sebab tuh la....manusia yang kita lihat sekarang, yakni keturunan yang lahir dari Nabi Adam nih..ada macam-macam warna kulit..ada hitam dari tanah yang gelap..yang putih sebab dari tanah yang cerah..hurmmm baru tau..*dulu tertanya-tanya gak la cane pulak orang tuh kulit dia gelap, yang nih kulit dia cerah, yang nih hok kuning langsat*


Kalau nak tau lagi..warna kulit kita yang asal dalam syurga..bukan yang macam kita miliki sekarang nih tau..tapi warna kuku..soo, orang yang kulit gelap ke putih ke kuning langsat ke koko ke..warna asal dalam syurga warna kuku =) moh cek warna kuku kita..haa gitu lah warna nya..kan chomey tuh..molek dah..hoho


Dikatakan oleh Ibnu Abbas..anggota badan nya dari tanah-tanah yang berlainan tempat..


Meh tengok kat mana tanah-tanah tuh diambil.....

  • Kepala Adam dari tanah Baitul-Muqaddis, kerana di situlah otak manusia,dan disitulah tempatnya akal.

  • Telinganya dari tanah Bukit Thursina, kerana dia alat pendengar dan tempat menerima nasihat.

  • Dahinya dari tanah Iraq,kerana disitu tempat sujud kepada Allah.

  • Mukanya dari tanah Aden, kerana disitu tempat berhias dan tempat kecantikan.

  • Matanya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat menarik perhatian.

  • Giginya dari tanah telaga Al-Kautsar, tempat memanis-manis.

  • Tangan kanannya dari tanah Kaabah, untuk mencari nafkah dan kerjasama,sesama manusia.

  • Tangan kirinya dari tanah Paris,tempat beristinjak.

  • Perutnya dari tanah Babylon.Disitulah tempat seks(berahi) dan tipudaya syaitan untuk menjerumuskan manusia ke lembah dosa.

  • Tulangnya dari tanah Bukit Thursina, alat peneguh tubuh manusia.

  • Dua kakinya dari tanah India, tempat berdiri dan jalan.

  • Hatinya dari tanah syurga Firdaus, kerana di situlah iman, keyakinan,ilmu,kemahuan dan sebagainya.

  • Lidahnya dari tanah Tha’if, tempat mengucap Syahadat, bersyukur dan mendoakan kepada Tuhan.

Wallahu'alam..

Ref: PSSI-PUO


Itu je yang nak diceritakan..okeyhlah nak tidur nih..dah pukul 3 lebih pagi..

Sekian, assalamualaikum~

p/s: nak pergi Billion siang nanti hantar kain jahit tepi..sambil tuh cuci-cuci mata..heh


~((: terima kasih sudi baca :))~

4 comments:

lurveChoc said...

snggoh sempurna ciptanNYA.. :)

yayath said...

ooo..baru tau:)Allah Maha Berkuasa..

ILA HonEyBuNNy said...

salam..

baru tahu ttg info neh..thanks..

warna apa pun kulit kita,tetap sama d mata Allah kan..cumz beza amalan dan iman kita..

tadi tertgk2 warna kuku..ehheh

Sha said...

Lurve Choc: iyerp..subhanallah :)

Yayath: sy pun baru tau..sungguhlah Allah itu Maha Berkuasa..bisa menjadikan segala sesuatu..

ILa: wsalam..hurmm betul tuh..!

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz