Sep 14, 2011

3 Golongan Yang Menjerit-Jerit Dalam Neraka

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum





(1) Lelaki yang membaca dan menghafaz Al-Quran yang ingin dipuji2 atau disebut2 serta mengharapkan habuan manusia.



(2) Lelaki yang banyak harta yang tidak mengharapkan bantuan manusia, sentiasa bersedekah, sentiasa menghubungkan silaturrahim dengan mengharapkan pujian manusia.



(3) Lelaki yang terkorban di dalam perang fi Sabilillah dengan mengharapkan pujian manusia.



Golongan2 ini akan menjerit2 di dalam neraka apabila mereka di bakar dengan api neraka oleh para malaikat kerana sifat Ujub atau berbangga dengan amalan2 kebajikan yang telah mereka kerjakan di dunia...



Sebagai hamba Allah..seharus dan selayaknya kita mengharapkan redha Allah semata-mata..dan bukannya mengharapkan pujian apetah lagi untuk dibangga2kan..fikir2kan..


Mintak dijauhkan dari sifat mazmumah ini..amiin..


Sekian, assalamualaikum~


p/s: macam mana pulak kalo golongan wanita?



~((: terima kasih sudi baca :))~

16 comments:

cik violet said...

kita mcmane plak kan..huhu..mintak dijauhkann

Fatin Farhana Binti Ramli said...

ya ALLAH ..

yen(toka ziizokukuto) said...

entry yang menyedarkan,,,terima kasih

fuad ansari said...

sifat ujub(berbangga2) juga yg membawa iblis disingkirkan dari syurga...

mudah2an Allah pelihara... syurga tertutup utk insan2 yg ada sifat ujub..

mafhum hadis, tidak akan masuk syurga seseorang yg didalam hatinya ada sifat takabbur walaupun sebezar zarah..

Sha said...

@Yen: sama2 kita saling ingat mengingati :)

Sha said...

@Fuad: terima kasih atas perkongsian ilmu bro :)

iPai said...

wanita untung .. taat pada suami dah leh masuk syurga ..

Sha said...

@iPai: betul tuh!..tapi tgk jugak suami tuh jenis mcm mane..kalo jnis yg dh menyimpang dari islam..tak bley ikut jgk..tak pasal2 dye tarik kita masuk neraka...nauzubillah

ILA HonEyBuNNy said...

takootnya.....

ya..mencari keredaan Allah itu yang penting..;)

Edy Zaidi said...

mintak2 la kita tak tergolong dalam golongan tu

teratai said...

Astaghfirullah,minta dijauhkan sifat bermegah diri ni!

Iz.Eusof (Abg Stalker) said...

semoga abg x tergolong dlm 3golongan ni..

CikGu Ma said...

nauzubillah....sebab tu kita dilarang ada sifat riak...

iPai said...

betul tu sya .. kita sama2 kene ingat mengingati kan

bahaya riak ni .. mana2 ada ..

qamarguyz said...

salam ziarah..
hmM..itulah, apa pun yg penting hati nan seketul tu kan..
ikhlas

adan said...

thanks untuk entri ini..

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz