Feb 28, 2010

[cahaya + selawat]

Bismillahirrahmanirrahim...


Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :

* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.

* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.

* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.


Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :

‘Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari. Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi.’

yang mane satukah cahaya yang bakal menjelma buat diri kita di akhirat kelak??fikir2kan.....


*********


Jaminan yang diberikan oleh para malaikat [Jibrail A.S , Mikail A.S , Israfil A.S , Izrail A.S] kepada mereka yang berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W :


Berkata Jibrail A.S

* Wahai Rasulullah, barang siapa yang berselawat ke atas mu tiap-tiap hari sebanyak 10x, maka akan saya bimbing tangannya dan akan saya bawa dia melintasi Titian Siratul Mustaqiim seperti kilat menyambar *


Berkata pula Mikail A.S

* Mereka yang berselawat ke atas kamu akan aku beri mereka itu minum dari telagamu *


Berkata pula Israfil A.S

* Mereka yang berselawat kepadamu akan aku sujud kepada Allah S.W.T . Dan aku tidak akan mengangkat kepalaku sehingga Allah S.W.T mengampuni orang itu *


Malaikat Izrail A.S pula berkata

* Bagi mereka yang berselawat ke atasmu akan aku cabut ruh mereka itu dengan selembut-lembutnya seperti aku mencabut ruh para Nabi-Nabi *


+marilah kita memperbanyakkan selawat ke atas Baginda S.A.W dengan sesungguh hati agar kita beroleh manfaat darinya..wallahua'alam+


[trase tpggl tok meng-share bnde nih..moge2 ia mnjdi amalan buat diri kt spnjg hyt..]



~((: terima kasih sudi baca :))~

No comments:

Copyright © 2012 | Designed by Syahkamz